Skole login

Login er kun for skolens administrator

Har du glemt din adgangskode?

Indtast dit brugernavn eller e-mail adresse

Litteratur og tal om efterskolen

Herunder en liste over litteratur om efterskolen. Tal om efterskolen har vi samlet på siden "undersøgelser og statistik".

For bestilling af nedenstående titler kontakt Efterskoleforeningen på 3312 8680 info@efterskoleforeningen.dk, med mindre andet er angivet.

Listen er sorteret alfabetisk efter titel.

• "Dannelse der virker" af Alexander von Oettingen, Christina Hvas Andersen, Niels Buur Hansen, Leo Komischke-Konnerup. 188 sider. Udgivelsesår 2011. Pris 229 kr. Bestilles via boghandler eller via forlaget Klim.Læs mere

• "Dansk som andetsprog i efterskolen", en håndsrækning til undervisningen af tosprogede efterskoleelever. Efterskoleforeningens Forlag, Udgivelsesår: 2006 - gratis

• "Efterskolen, Hvad fører den til?". Danmarks Statistik. Opgørelse af forløbet for 185.000 efterskoleelever i perioden 1982-97. 96 sider. Udgivelsesår: 1999. Bestilles ved Danmarks Statistik

• "Efterskolen i samfundet" Leo Komischke-Konnerup (red) 135 sider. Forlaget Klim. Udgivelsesår 2012 -gratis

• "Efterskolepædagogik" red. Ole Pedersen. 321 sider. Udgivelsesår: 2004 - kr. 150. Bestilles ved Kvan

• "Efterskoleveje - efterskolens placering i fremtidens uddannelsesbillede." En inspirations- og debatbog af Anders Iburg Andersen og Heine Boe Nielsen. 80 sider. Udgivelsesår: 2003 - gratis

• "Etik og kontrakt",Vejledning og anbefalinger. 43 sider. Revideret 2013 - gratis

• "Forstander i Efterskolen", Forstanderens opgaver, ansvar m.m. Udgivelsesår: 2001 - UDGÅET

• "Fra kvalificering til dannelse - beskrivelse af en skoleudvikling" af Heine Boe Nielsen, Henrik Ottosen og Henrik Sommer. 167 sider. Udgivelsesår: 2001 - gratis

• "Grundtvig, Efterskolen & Medborgerskabet - en introduktion" af Uffe Raahede. Forlaget Ærligt Talt. Udgivelsesår: 2006. Pris: 129 kr. + forsendelse. Bestilles ved Baunehøj Efterskole

• "Medborgerskab" Dannelse til demokratisk Medborgerskab af Mattias Andersson og Gorm Hansbøl. Inspirationshæfte for lærere. udgivelsesår: 2006. Efterskoleforeningens Forlag - gratis

• "Medborgerskab - en udfordring til efterskolen" af Alexander von Oettingen, Leo Komischke-Konnerup og Niels Buur Hansen (Red.). Udgivelsesår: 2008, forlaget Unge Pædagoger. Pris 98 kr. Bestilles direkte på www.u-p.dk eller hos boghandlerne. Ved køb af 5 eksemplarer - stykpris: 78 kr. foregår bestilling KUN via til u-p@u-p.dk

• "Mere end en skole, De danske efterskolers historie" af Johns. Nørregaard Frandsen, Knud Bjarne Gjesing og Harry Hau. Efterskolerne spiller en helt særlig og markant rolle både i dansk uddannelsestradition og for de tusindvis af unge, som hvert år søger dem. Det er nok værd at fortælle en historie om. Udgivelsesår: 2012. Kan købes her

• "Ny lærer i efterskolen" af Bodil Christensen. 101 sider. Udgivelsesår: 2004 - gratis

• "På sporet af succes - Efterskolen 1982-2002" af Anders Bech Thøgersen. 219 sider. Udgivelsesår: 2004 - gratis

• "På vej på efterskole" af Torben Elsig-Pedersen, Henrik Stanek og Flemming Krogh. 8 unge fortæller om, hvordan det er at forlade de trygge rammer derhjemme og om, hvordan livet udfolder sig på en efterskole. Læs mere. Pris kr. 99,00. Bestilles hos boghandleren eller på mail forlag@mail.dk. Ved bestilling direkte hos forlaget tillægges porto.

• "Selvevalueringens hvide sejl" af Peter Dahler-Larsen. 222 sider. Udgivelsesår: 2003, Syddansk Universitetsforlag. Bestilles ved Syddansk Universitetsforlag

Simon Seindals tegneseriedagbog om efterskolelivet. Bestilling på www.godevibrationer.dk

•"Specialundervisning på hovedet -almene pædagogiske synspunkter" Leo Komischke-Konnerup og Niels Buur Hansen, (red). 168 sider. Forlaget Klim. Udgivelsesår 2010 - gratis.

• ”Værdier i hverdagen – og måske resten af livet…” af Karina Amtkjær Schrøder og Søren Østergaard. Nyt Livs Forlag. Udgivelsesår: 2006. Pris: 49 kr. + forsendelse. Bestilles via boghandelen samt via www.prorex.dk

• "Ærligt talt" af Uffe Raahede. Artikler og taler om efterskolen. Udgivelsesår 2004. Bestilles ved Baunehøj Efterskole

• "Ønskeøen" Integration på efterskolerne,. Udgivelsesår: 2006 af Efterskoleforeningens Forlag.
Udgået i papirudgave - link til digital udgave.

Se flere publikationer her.